torsdag den 1. august 2013

Annisse kirke
Frederiksborg barokhave

Annisse

Sikke et pragtfuldt sted. Vibeke og Lars byggede et hus lige ud til Arresøen i 1994. Bedre udsigt over et naturskøntområde kan vi ikke forestlle os.
Vi blev modtaget med åbne arme, og da vi den dag kun havde stridtv os igennem sølle 15 km var der masser af krudt til at gå en 5 km tur langs søen.
Om eftermiddagen kørte Lars os til Frederiksborg slot, hvor vi så den imponerende barok have.
Vandet løber i terrasser ned fra en sø højt oppe gennem vandfald med springvand og flankeret af kunstfærdigt klippede hække, der danner fine mønstre og kongelige monogrammer. Vores energiske Chr. IV byggede slottet i hollands renaissance og selv om der var en stor brand 17/12/1859 står det temmelig oprindeligt på grund af støtte fra. Brygger Jacobsen.
Næste dag kørte Vibeke os til Esrum cistercienser kloster. Vi var nu ikke inde i bygningens museum, men brugte lang tid på haven med lægeurter. Ud over de meget giftige var der en masse andre, som skulle have lægende virkning. Ved de fleste planter var der en forklarende tavle, som i sidste linie fortalte, at der var ingen dokunenteret virkning. Andre var planter, som i dag bliver anvendt af lægemidddelindustrien.
Enkelte af planterne kunne jeg godt have haft glæde af. Det vr dem der hjalp en med at komme af med luft i livet. Else kunne måske bruge dem mod barnløshed.
Derefter kørte vi 10 km længere mod nord til Rudolf Tegner museet. Udenfor er der anlagt en stor skulpturpark, hvor store bronzeskulpturer er sat højt op sokler. Tegner har valgt sin motivkreds fra den græske mytologi. Derfor er der den stærke Herakles som bærer et vildsvin over nakken. Det så flot ud bortset fra at, syntes vi, at Tegner havde udstyret ham med højst besynderlig tissemand. Den stod lige op i vejret og var ganske tynd, og kunne vidt kun bruges til at hænge et viskestykke på.  Men vi var iøvrigt inponeret af alle de andre organer, han havde udstyret sine figurer med. Stærke arme, kraftige lår og smukke kvinder med yndefulde former. Inde i museet var der studier i gips af nogle af bronzefigurerne.
Lars og Vibeke har apple tv. Det er en lille sort kasse, som gør os i stand til at overføre billeder fra vores ipad direkte fjernsynet bare man er på samme netværk.
Vi så billeder fra deres usa rejse fra i år, og nogle af vores billeder fra de sidste dage.
Lars havde været på fisketur med kammeraterne og kom hjem med 17 torsk. Ikke noget at sige til at de kom lidt sent op, efter at have brugt natten på at rense fisk.
1/8 sørens lunds 79 års fødselsdag tog vi så afsted fra vores gæstfrie værter, efter at have fået en særlig omelet, som Las stod for.
Vi kørte syd om Esrum sø til Ålsgårde for at aflægge et kort besøg hos nogen mennesker, vi havde truffet på vort højskole ophold på Løgumkloster sidste år. Else havde holdt orbindelsen varm, og vi blev hjerteligt modtaget. Else Packert er også zoneterapeut som Lene, der fik mig til at svæve og laver desuden irisanalyse. Det blev desværre kun til et kort ophold hos Else og Svend.
Senere på eftermiddagen med udsigt til Kronborg fandt vi en lille campingplads, hvor vores telt ligger lige ned til stranden (190 kr).
Så nu er det ved at blive mørkt, så vi glæder os til de bløde senge i vores lille slot. God nat