søndag den 4. august 2013

Brev 8 Nivågård, Værløse 4.08.13

Nivågård Malerisamling, Værløse 







Brev 8
Kære Alle.
Endnu en skøn morgensol. Op kl 6:45 og op på cyklen ned til Nivå strand. Jeg regnede med at vi ville være helt alene, så vi kunne bade i det tøj vi var blevet født i. Vi var nu slet ikke alene der. En flok unge kaitsurfere fløj i deres vildskab hen over bølgerne, og det så altså flot ud. Jeg gik ud fra at de før havde set en Adonis, så jeg stolprede ud i vandet, for at opdage at jeg vel skulle vade rigtig langt ud førend jeg kunne gemme mine ynder i vandet. Men pyt. Der var også en dame ude for enden af en lang bro, men der var der ikke mere vand end til midt på anklerne. Der var herlig sandbund, så jeg lagde mig i vandet og så var alle glade. Else holdt sig på dydens kedelige sti og gik ikke i vandet.
Det der med kaitsurfning, ser altså spændende ud. "Kan en gammel 73 årig lære det?" Det mente de bestemt og fortalte at de neto havde oplevet en 85 årig, som surfede. ok så ville jeg have 12år tilbage at surfe i, så måskw ..... 20.000kr er måske til at få øje på, for så meget koster det, fortalte de mig. Men pyt, jeg er jo medlem sf foreningen BBA ( brug børnenes arv) så det kunne nok lade sig realisere
Tilbage på campingpldsen havde jeg fået øje på et telt, som havde en mere menneske venlig indgangsdør og som tilsyneladende stadig var et letvægt telt. Ejeren fortalte, at det var købt i Nivå, men han vidste ikke hvor. Det havde kostet 350  kr.
Dalejrchefen åbnede fik jeg st vide, at det kunne være i jysk, det var købt. Han viste på et kort at det lige var inde i byen ved et stort butikscenter.
Det var noget af en overraskelse at jeg skulle ned af en laaang bakke og op ad en endnu længere bakke og så 9 km væk fra campingpladsen. De havde kun et billede af teltet og mente at det var udsolgt. Dog på opfordring ringede de til Jysk på Østerbro og der var der en del på lager.
Nu får vi se, det vejer 3,8 kg og det svarer til det vi har i forvejen, så nu får vi se hvad jeg beslutter. Elses luftmadras kan ikke holde luft, så hun ligger direkte på jorden, vi have en ny til hende.
Så afsted de 3 km til Nivågårds malerisamling. Desværre havde vi glemt vore køleelementer, så jeg måtte lige tilbage for at hente dem.
Der var virkelig gjort meget ud af den særudstlling, de præsenterede: Længsel, Lundye og Kierkegaard. Lavet i anledningen af 200 året for Søren Kiergaards fødsel.
Johan Thomas Lindbye 1818-1848 viste stor interesse for SK 1813-1855 forfatterskab. På et tidspunkt hvor Lundbye følte, at han ikke kunne finde ud af livet i begyndelsen 1840'erne læste han SK's bog Enten Eller og senere 1847 læste han alle "den kjære Sørens" udgivelser. Udstllingen  var ikke retrospektiv men tematisk. I malerierne kunne man læse den længsel Lundbye havde efter at være det fuldkomne menneske og fortvivlelsen over, at det lykkedes så dårligt . Lundbye var optaget af en religiøs søgen, og i hans unge år følte han sig tiltrukket af Grundtvig og hans prædikener i Vartov. SK var som bekendt en stor modstander af Grundtvig og kaldte ham en brølend grovsmed og en jodlende friskfyr, medens Grundtvig på sin side omtalte ham, som en af de iiskolde spottere, der altid hænge som istapper under kirketaget. Lundbye førte dagbog, og havde en omfattende korrespondance med andre kunstnere og forfattere. Han skriver august 1847 til sin ven Svend Grundtvig: "jeg ved ikke om Søren skulle kunne gøre det mirakel, at føre en gennem reflextion til tro, men jeg tror, at selv den barnligst troende kan læse ham uden skade for sig selv. Jeg bliver altid beriget ved at læse ham, om end længe som kuriositet, indtil jeg dels fik øje på mere, dels tvingedes til større opmærksomhed. SK formåede at formulere de længsler som plagfuldt fyldte et ungt følsomt sind. SK skrev om begreber som fortvivlelse og tro og det ramte lige ind inLundbye tanker, som førte ham til en stærk religiøsitet, der også gav sig udslag i hans kunst.
Lundbye liv fik en brat ende in1848. Han havde sammen med en række andre kunstnerkolleger meldt sig som frivillig i den slesvigske krig og døde som 30 årig ved en vådeskudsulykke. SK skrev endnu nogen år indtil han døde som kun 42 årig.
Lundbye er kendt for sine fine malerier af køer og andre husdyr og smukke landskabsmalerier, som i flere tilfælde betød, at malerier blev købt til den kongelige samling
Så asede vi op ad lange bakker, vi syntes kun det gik op ad, men vore anstrengelser blev mere end belønnet da vi efter ca 30 km kørte in i Gartnerkrogen til Marianne og Erik.
Herligt at blive modtaget gæstfrit og få et tiltrængt varmt bad inden eftermiddagsksffe og siden dejlig aftensmad. Her er vi nødt til at blive lidt længere og det er blevet muligt efter at vi i denne omgang springer Haslev over. Så håber vi ikke det betyder noget at vi rykker det hele en dag frem.
Nå men nu er det nat og Elseske putter sig under dynen. Mon ikke jeg skulle gøre det samme. God nat
Kærlig hilsen fra Else og Ne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar