søndag den 28. juli 2013

Brev 4 Kalundborg, Dragsholm, Fårevejle, Nykøbing Sjælland 27-29.07

Kalundborg, Teglgårds camping, Dragsholm, Fårevejle, Nykøbing Sjælland

Kære alle
Vi løb ind i dårligt vejr, da vi kørte fra Stilling Strand og Reersø må sejle sin egen sø til en senere tur.
Kalundborg femtårnede kirke er virkelig interessant. Udenfor stod billedhugger Bissens: Den tabre landsoldat, og inde var der en pragtfuld barok altertavle med en central nadverscene og i venstre side en korsfæstelses og i højre Kristi himmelfart. Vi glæder os til at sætte billeder på nettet, men deter lidt svært lige i øjeblikket.
Vi var på en fin campingplads Saltbækvej Camping hvor vi på grund af regnen valgte en hytte. Det havde stort set regnet helt fra Stlling til Kalundborg, så vi lignede nogle drukne mus.
Næste dag tog vi til teglgårdens Camping (2x70kr) nord for havnsø. Vi havde købt 1 liter is i Havnsø, og inviterede lejrchefen på is, men det blev nu hans barnebarn, der spiste den.
Det var en meget hyggelig lille campingplads som vi nød at slå vores telt op på, men næste morgen regnede det og vi måtte tage teltet ned i regn. Men det var såmænd ok.
Vi besøgte Dragsholm slot, som nu er omdannet til hotel med 34 dobbeltværelser og en fornem gourmet restaurant.
Urtehaven er genoprettet med støtte fra AP Møllers fond til almennyttigw formål.
På dragsholm sad Jarlen af Bothwell, som havde været gift med den skotske katolik Maria Stuart.
Han var fængslet anklaget for bigami og sad 11 år der indtilhan som kun 42 årig døde, sindssyg.
Det var også på Dragsholm at Jens Munks far sad fængslet, fordi han misrøgtede sit hverv som kongens lensmand i Norge, at han sad fængslet endda i celle sammen med en sindssyg person.
Vi så slotskirken en smuk lys og venlig kirke, som er en del af selve slottet. Der var gjort parat til bryllup, så det var åbenbart populært at blive gift der og fejre begivenheden med en flot middag.
Vi beså også de gamle slotslokaler, med krydshvælvede lofter eller gamle trælofter

Heldigvis var vejret blevet bedre og vi fortsatte op ad de mange og stejle bakker, der begynder hvor lammefjorden slutter.
Vores næste ophold gjorde vi i Fårevejle kirke.
Det er en landsbykirke fra 1100 tallet og med senere tilbygninger. Også der skulle de have bryllup. Det var en norsk pige, der skulle giftes med en dansk ungersvend, og der var nogle norske damer, som ivrigt diskuterede, hvor de skulle sidde. De undrede sig over hvorfor klokkerne havde ringet ommorgenen, og vi kunne forklare, at i Danmark ringer vi solen op og solen ned.
De næste bakker var hårde bl, a.for Else. Desuden var der stærkt trafik, og en gang imellem bandede jeg rn bilist langt væk, når han kilede sig ind imellem os og en modkørende bil. Der var dog også mange, der respekterede os, som svage trafikanter og hilste hjerteligt på os. En bil med unge mennesker hujede ud af vinduet, som en hilsen til de to gamle.
I Nykøbing Sjælland var der et stort kunstnermarked, men vi søgte efter en campi gplads, og der var næsten kun turister i byen, sådet var svært at få hjælp. Turistkontoret var lukket til kl 14:30 defor gikvi ind i Nykøbing kirke. Det er en speciel kirke, hvor der ved om og tilbygning var bygget nogle kraftige søjler midt i kirkerummet. Kirketjeneren vidste alt om dels kirken, dels campingpladser. Så nu kunne vi komme videre. Vi fik også at vide at gudstjenesten idag var kl 9

Fdm campingpladsen på Norstrandvej var synes jeg temmelig dyr. (2x84 plus 50 for teltplads, og 110 for et tvunget medlemskab af Dansk Campig union).
Vi traf et ungt fransk par, som var fløjet til Kbh. Og der havde lejet cykler, og så cyklede de til Møens klint, og tog tog over til omkring Høng og derfra på cykel ad samme rute som os til Nykøbing. De havde et lille telt næsten som vores. Det var helt sjovt at lufte sit franske igen.
Vi skulle mødes med Hanne og Flemming, som har et sommerhus ved kattegat. Vi skulle faktisk først mødes den 29/7, men da vi sendte en sms til dem i Norge hvor vi  troede de var der, så fik som svar, at de var en time fra Malmø, og aftalen blev, at vi kunne mødes med dem 28/7.

28.07.13

Nykøb. Sj. kirke. Gudstjeneste d. 28.07

I dag var vi så i gang fra kl 6:30 og vi havde tid til at pakke inden vi gik til en rigtig god gudstjeneste i Nykøbing kirke.
Da vi kom ud af kirken begyndte det at regne, og vi drønede til campingpladsen for at tage teltet ned.
Hvor var det herligt at komme til Hanne og Flemming og nu drøner vores våde og beskidte tøj rundt i vaskemasinen.
I eftermiddag har vi været nede for at glæde os over talrige boder med fint kunsthåndværk. Desuden var der mange meget fine malerier udstllet
Huset her ligger 100 m fra en dejlig badestrand. Der kan godt være brandmænd, så vi ser os godt for, når vi bader, men vi nyder det meget.
I morgen tager vi med færgen til Hundested (2x50+2x20 for cykler)